Om Vara ridskola

Vara Ridskola AB ägs av Vara Hästsportklubb och lyder under VHSKs verksamhetsplan. Ridskolan har tre ledord; glädje, kunskap och gemenskap. Utifrån dessa arbetar vi för att bedriva en inkluderande häst- och ridverksamhet där alla kan ta del av det gemensamma intresset, nämligen hästen. Föreningens värdegrund skapar en tillåtande miljö för alla i de olika delarna i verksamheten som är ridskola, träning och tävling.

DÅTID

Varaortens ryttarförening, som det hette då, hade från 1976 till 2011 sin verksamhet på Klövagården utanför Vara. När gården såldes stod föreningen utan anläggning under en tid men fick till slut en ny plats att bedriva sin verksamhet som uppskattas och älskas av många, såväl medlemmar som anhöriga. Den nya anläggningen stod klar 2018 och då hade klubben även bytt namn till Vara Hästsportklubb.

NUTID

Ridskolan har i dagsläget 15 hästar, därav 7 ponnyer, i sin verksamhet och lektioner sex dagar i veckan. Det finns grupper för alla, från ridlekis för de allra minsta till specialgrupp för vuxna. Givetvis har vi även Para-grupper på olika nivåer och ridskolan har som mål att bli bäst i Sverige på verksamhet för ryttare och kuskar med funktionsnedsättning.

FRAMTID

Vi satsar ständigt framåt och vill utveckla såväl anläggningen som hästarna och eleverna. Vi anordnar bland annat kurser och clinics för att utbilda och utvecklas tillsammans. Vi satsar även på att utbilda vår personal för att ge våra elever så bra hjälp som möjligt, oavsett om det är i stallet eller på hästryggen. Vi arbetar efter Svenska Ridsportförbundets utbildningstrappa med märkestagning, utbildad personal och kvalitetssäkring.

Bild från tävling i ridhuset på Klövagården.

Foto: Anna Elfstrand

Bild från ridhuset på nya anläggningen.

Bild från julpyntat stall på Klövagården.

Foto: Anna Elfstrand

Bild från stallet på nya anläggningen.